14. mai 2010

Sør-Afrika is calling

Hei dere.
På grunn av at det er sent og jeg er så sliten, og at nettforbindelsen er så utroooolig treeeeeg, dropper jeg bilde nå. Må snart komme meg i seng :-)

I går kveld (torsdag) startet vi turen ned til Sør-Afrika. Jeg må bare si at Samuel er utrolig enkel å reise på tur med. Aldri sure miner eller noe. Han har jo rukket å bli ganske så reisevant etter hvert også, med flere lange reiser bak seg.

Kl 18:55 torsdag dro flyet fra OSL til Frankfurt. Lufthansa betyr jo både tysk grundighet og kvalitet, og det interessante her er at på flyet osl-fra hadde vi bedre plass enn på flyet videre til s-a.

For dere som venter på å få ta en slik reise: Vi fikk ikke boardingpass for hele reisen ned, og ble nødt til å sjekke inn (ikke bagasjen) på nytt på Frankfurt. Så vi hadde litt over 1,5 t, og siden vi måtte sjekke inn på nytt, hadde vi ikke tid til overs for å si det sånn. Så man bør absolutt ha minst 1,5 t på Frankfurt. Flyplassen der er stor og uoversiktlig, så legg inn nok tid.

Reisen videre var også Lufthansa med en Jumbo-jet boeing-747. Stort fly, men overrasket ble vi over at det var trangere både i bredden og lengden enn flyturen fra OSL til FRA. Så for oss som har lagret livserfaring utpå kroppen, var det en liten nedtur. En opptur var det derimot at vi fikk en 4-seter for oss selv, så Samuel fikk sove på tvers av to seter.

Litt om flyturen: Tysk grundighet - Joda men de hadde glemt et par vesentlige ting. Når flyet går 22:35 og man har små barn tilstede er det alt for sent å få servert maten kl 00:25. Det er litt vel sen middag/kveldsmat for både store og små. Det gikk så utrolig seint, så her må jeg si at Air France er vesentlig bedre. Maten til Lufthansa var heller ikke mye å skryte av. Uspiselig frokost.

FruNelia og Samuel fikk sove begge to. Jeg (supersvennis) sover aldri på fly, og kunne ikke bryte tradisjonen denne gang heller. Så kl 08:35 satte vi våre ben på Sør-Afrikansk jord, 3 år siden sist.

Stedet i bor på er veldig bra. Det bor hele 4 familier her fra Danmark som også gjennomfører adopsjon, og 2 av de har barn fra før, så Samuel har lekekamerater. Det var det vi håpet på.

Leiligheten vi bor i er bra. Bra kjøkken/stue. To soverom og ok bad. Et pluss for egen vaskemaskin samt egen "veranda". Kona legger ut bilder senere når vi har tid til å vente på opplasting som tar et vondt år.

Så i dag har vi rukket å flytte inn i den fine leiligheten, ta på sommerklær og spist på pannekake restauranten i nabolaget, handlet inn mat osv i to omganger, samt hatt skikkelig grillfest med de danske adopsjonsfamiliene. Jeg har vært nesten umenneskelig sliten, men det har helt klart vært en hyggelig og fin dag. Mange nye inntrykk for Samuel i dag :)

I morgen reiser vi på Safari i Pilanesberg nasjonalpark. Vi håper på at vi får to råe gamedrives så Samuel får oppleve Safari på det aller beste.

Vær klar over at det blir 1 døgns "radiosilence" siden vi er uten nettforbindelse ute i bushen. Søndag kveld kommer vi med ny oppdatering fra onkel reisende Mac :)

Mandag kl 12:00 er tidspunktet vi skal få lille snuppa i våre armer for aller første gang. Det kan jeg si deg at vi gleder oss til, alle sammen. 17. mai vil heretter alltid ha en ekstra mening for oss, siden frøken snupp blir en del av vår famile akkurat denne dagen.

6 kommentarer:

Mariannes blogg sa...

Så flott at dere har kommet vel frem:))
Gleder meg til alle nye innlegg fra dere!
Kos dere med Safari!
Varm hilsen fra Marianne

Ine sa...

Herlig! Ha en fantastisk 17. mai!!

Ann Kristin sa...

Hvor er det dere bor der nede?
Kos dere i solfint vær å lykke til på 17 mai :)

Anonym sa...

Det kribler i hele meg, kos dere, og skriv masse så vi kan drømme oss nedover ;o) Jeg digger alt dere skriver!!!
Ha en super safari, med the big five!
Helene og gutta i Halden

Beathe sa...

Godt å lese at dere har kommet vel fram og at Samuel har lekekamerater og at alt står bra til. Jeg gleder meg til alle nye innlegg. Og rykter som snappes opp tas imot med takk ;-)
Kos dere på safari. Og tenk; om under to døgn har dere fått veslejenta i armene deres <3
Smil fra Bea

Lilla sa...

Herlig å høre fra dere! Og ekstra takk for ekstra tips for oss som kommer etter mtp flytider og sånt ;)

Kos dere masse masse på safari, og snart er snuppa hos dere! :)

Mandag blir selvsagt en travel dag her hjemme også, men jeg vet at jeg kommer til å tenke på dere som ENDELIG blir fulltallig på selveste 17.mai :)

Klem (lilla75 på forumet)