5. september 2010

Tilknytning i hverdagen

Andre småbarnsmammaer jeg møter klager over ammetåke, bleieutslett og nattevåk. Viktig det og, men vet de hvor mye "gratis" de har fått med på veien ved å f eks amme?
Mitt hode er fyllt til randen av en eneste tanke; tilknytning, tilknytning, tilknytning...

Det meste av dagens aktiviteter inneholder elementer som skal hjelpe meg og vår nyankomne å knyttes nærmere hverandre og med familien for øvrig. Jeg tror forresten ikke storebror tar noe skade av litt ekstra oppmerksomhet heller! Lillesøster bader i en badebalje hver morgen, jeg tenner de samme duftlysene hver morgen, det lages grøt til frokost og hele dagen etterfølges av repeterende rutiner, kos og sangstunder... Jeg har lest meg til at tilknytning fremmes gjennom berøring ( noe alle adoptivforeldre vet), men også gjennom bevegelse, lukt, språkstimuli - f eks rim & regler, varme og øyekontakt*

Alle våre dager innholder alle disse elementene, og jeg tenkte å dele noen tips og ideer fra tid til annen. Det kan jo være greit med litt avveksling fra "borte - tittei" og "det kommer en liten mus som ville bygge hus..."

Dagens bidrag er derfor to regler jeg fant i en bok fra min egen barndom "Barndomslandet: Du og jeg og vi to" Rim og regler er dessuten en god måte å leke inn språk og lyder, som både vil hjelpe barnet å lære språk her og nå og for framtidens skolegang.


HER ER KUBEN

Her er kuben, bienes hjem
Men hvor har biene gjemt seg hen?
Vent, så kommer de alle frem
så vi kan få se på dem.
.....en!
.......to!
.........tre!
...........fire!
..............fem!

**Kuben er en knyttneve. Den ene fingeren etter den andre rettes ut ettersom biene flyr ut.

KARI LÆRER Å GÅ

Opp og stå,
Lær og gå,
det må alle sånne små!


VASKEVISE

Vaske fjeset, vaske hånden,
ikke glemme øret!
Vaske magen, vaske brystet,
ja, det skal vi gjøre!
Skitne vannet, skitne vannet
renner ned i røret!
Britt G Hallqvist

Min lille frøken elsker rim&regler, og gjerne noen enkle beveglser til også. Da kommer smilet fram ,og etter en liten stund triller latteren også.

2 kommentarer:

Anonym sa...

du er en flink og omsorgsfull mor, mer tolmodig enn jeg var :) mom

Ragnhild sa...

Heisann!
Vi skal jo til SA og hente en gutt på 14 mnd. Veldig flott med alle tipsene om rutiner og sanger/regler. Tusen takk!

Mvh
Ragnhild på forumet