15. oktober 2010

Hårleksjon nr. 1


At alt hår krever stell er vel ingen hemmelighet, men at afrohår krever annet stell enn vår nordiske hår er ikke alle klar over. Jeg har i flere år spanet på afrikanere på gaten i Oslo, og noen ganger har jeg tatt mot til meg og stoppet noen for å spørre hvordan de har fått til det eller det. Jeg har også noen afrikanske venner jeg forsøker å lære litt av.

Samuel sitt hår har jeg nærmest gitt opp. Han ekstremt hårsår, så han orker nesten ikke at jeg tar på håert hans engang. Selv om også Tangle-Teezer fungerer på hans hår er det ikke noe vits i å stresse så mye med det. Han får rasta ved hjelp av gniing med håndkle i vått hår. Noe mer dikkedarere får han ordne med selv når han blir større.

Cecilia sitt hår SKAL stelles. Jeg har i mange år drømt om fletting, tutter og avanserte jentesveiser - så hun må bare lære seg tålmodighet mens mamma øver. Håret hennes er ganske mykt og lett å stelle med. Hun kan gres (og ser ut til å like det!) - og jeg kan dra og herje med det uten at hun sier så veldig mye. At hun er utålmodig er egentlig det verste. Hun virrer og snurrer på hodet, noe som gjør at sveisen blir litt skakk. For å få henne til å sitte stille lenge nok settes hun i barnestol med rosiner som bestikkelser. Hun får også lov til å leke med hårstrikkene som hun tar ut og inn av en boks. Da er hun fornøyd i ca 20 min, så mor må jobbe raskt...

Til stell av håret hennes bruker jeg Tangle-Teezer og grer gjennom håret hennes først. Deretter lager jeg midtskill ved hjelp av en kam jeg har kjøpt på Bobbys. Deretter sprayer jeg masse med en balsamspray for afrohår og deler håret i seksjoner, omtrent som et rutenett. Cecilia sitt hår kan legges dit det gres. Det gjør det hele enklere. Deretter grer jeg hver seksjon med kam, strammer og danner en "tutt". Så setter jeg strikken i. Strikkene er bittesmå gummistrikk fra Bobbys.

Dersom det er behov for det sprayer jeg i mer balsam underveis. I noen hår må man ha på bivoks for at frisyren skal holde seg, men det er ikke nødvendig i Cecilias hår.

Men enhver må bli kjent med sitt barns hår. Denne måten å stelle hår på ville ha vært umulig med Samuel sitt hår. Det er mye stivere og tørrere. Skulle han ha hatt fletter f eks så måtte han nok hatt vått hår med masse balsamkrem i, som siden villa ha blitt skylt ut.

4 kommentarer:

Helen sa...

Det er ikke lett for oss å stelle afrikahår. På min datter fra Etiopia fant vi etterhvert ut at vi ikke trengte å bruke strikk i flettene, de går ikke opp av seg selv.

Ann sa...

Hei. Jeg så bilde av sønnen din, han er utrolig stilig på håret. Jeg har selv en liten Afrikaner her og blir ikke klok på håret hans. Vi sparte det langt, det floket og floket og til slutt orket vi ikke mer og barberte av alt sammen i høst.
Nå vil han ha langt hår igjen, jeg får ikke lov å barbere det mer.
Når du lager sånn sveis på han, da går det absolutt ikke å gre det eller? Flokene blir der for godt?

Hvordan er det da å vaske håret, med alle flokene i?
Gutten min har ikke sånt hår som dine, han har større krøller og de er kjempefine når de er nygredd, men det varer desverre bare en dag. Og vi får kun gredd det når han vasker det hver 14.de dag, har i fettkur etter vask som han sitter med i 20 minutter og da får vi gredd igjennom det.
Jeg er desperat etter å få lært litt mer om stell av håret, finner ingenting på nett. Hadde du giddet og opplyse meg litt?

gunneli sa...

Hei.
Vi bor i Sverige og har ei jente på 4½ og en lillebror på 1½. Storesöster vil gjerne ha så langt hår som det går og vi har bl.a. forsökt med texturizerbehandling (en lett form for antipermanent)etter råd fra frisörer. Det har vi sluttet med nå etter at vi var på hårkurs like för jul. Kursholderen er selv adoptert fra Senegal og hun har opplevd at hennes hår ikke fikk det stell det burde ha fått under oppveksten.
Jeg syntes at jeg hadde ganske bra insikt i hårfiksing för kurset også, men det var mye å läre. Min störste aha-opplevelse på kurset var KAMMINGEN. Håret må kammes gjennom skikkelig, i små deler av gangen. Man må alltid ha produkter i håret (leaveinbalsam eller andre kremer) för man kammer, det rekker ikke med bare vann. Man begynner lengst ut på tuppene og jobber seg innover. Kammen (Denman börste eller TangleTeezer er bra) skal bare börste over håret og ikke "tres inn" mellom hårstråene för man drar ut hele veien. Om det floker seg för man kommer inn til hårbunnen får man begynne om igjen og eventuelt ta litt mindre hår også. Jobber man seg gjennom hele håret på denne måten, f.eks etter en hårvask (har også gjort det för hårvasken og bare frisket opp etterpå + laget noen fletter/twists) trenger man ikke jobbe så mye med håret hver dag.

Neste sak jeg ikke hadde skjönt var at jeg skulle ta opp flettene (når hun har noen få fletter/twists) og kamme håret hver dag. Har jeg gjort en bra jobb med grunnkammingen, går denne delen av jobben fort. Minstemann som har 2-3 cm langt hår, kammes med TangleTeezer + leave-in balsam el. lign. Dessuten bruker vi kokosolje eller annen naturlig olje i hårbunnen, det er viktig for å holde håret sterkt og fint.

Det blir en del produkter men jeg merker at det er morsommere nå som jeg föler at jeg vet litt mer hva jeg holder på med.Tidligere har vi f.eks jobbet oss gjennom diverse produkter kjöpt på lokale afrohårbutikker.
Nå har jeg lärt at produkter som inneholder petroleumprodukter, sodium lauryl sulphate og diverse sodium-produkter ikke er bra ettersom de törker ut håret. Sjekk ut liste over bra og dårlige produkter på www.tightlycurly.com

Av produktene som ikke innheolder uttörkende ingredienser har vi testet Curls, Curly Q og Mixed Chiks. Vi har värt fornöyd men ettersom barna våre har forskjellig type hår må man nesten pröve seg litt fram. De går å kjöpe på nettet og der finner man også beskrivelser på hårtyper og recensjoner fra kunder. En del filmer finns også. Lykke til

-Nelia sa...

Hei Gunneli og Ann!

Du har jo gitt Ann et veldig utfyllende svar, synes jeg. Lillesøster får håret stelt 1x pr uke, samt får kokosolje i hodebunn og hår 1x pr dag. I tillegg sjekker jeg jevnlig "statusen" på håret. For storebror er det noe verre da han er ekstremt hårsår, og takler dårlig at vi i det hele tatt rører håret hans. Han får dreads ved at vi vasker håret, har i dreadlock-krem og gnir håret med et vått håndkle. Når dette gjøres jevnlig twister og tover det seg. Håret må klippes for å få dem ut igjen. Det finnes egne sjampoer for flettet hår. Balsam-produkter has i jevnlig.
Hilsen Svenelia